Home » » Teknik Pemasaran SMART

Teknik Pemasaran SMART

Written By Unknown on Thursday, October 30, 2014 | 5:15 PM

Semua perniagaan perlu menetapkan objektif, tujuan penting mereka fokus organisasi. Perniagaan yang mempunyai tujuan tertentu biasanya lebih berjaya daripada mereka yang tidak; kerana perniagaan yang mempunyai objektif yang tahu apa itu yang ingin dicapai. Objektif boleh ditetapkan dalam semua bidang contohnya perniagaan penjualan, pengeluaran, kewangan dan pemasaran.

Satu cara yang berkesan untuk menetapkan tujuan adalah mengikuti singkatan terkenal SMART

Specific,

Measurable,

Achievable,

Realistic and


Time scaled

Pemasaran


Satu objektif yang berikut SMART adalah lebih cenderung untuk berjaya kerana ianya jelas (khusus) supaya anda tahu apa yang perlu dicapai.

Anda dapat mengetahui bahwa ia telah dicapai (boleh diukur) kerana anda mempunyai cara untuk mengukur selesai. Objektif SMART mungkin berlaku kerana ia adalah suatu peristiwa yang boleh dicapai.

Sebelum menetapkan SMART faktor berkaitan objektif seperti sumber dan masa yang diambil kira untuk memastikan bahawa ia adalah realistik.

Akhirnya elemen skala waktu yang menyediakan tarikh akhir yang membantu orang memberi tumpuan kepada tugas-tugas yang diperlukan untuk mencapai objektif tersebut. Elemen skala waktu berhenti orang-orang menunda penyelesaian tugas.


0 comments:

Post a Comment

Print

Powered by Blogger.