Home » , , » Teori Asas Pemasaran 4P

Teori Asas Pemasaran 4P

Written By Unknown on Sunday, November 23, 2014 | 8:33 AM

Pemasaran = Barang, harga, tempat dan promosi.

Pemasaran juga mempunyai perkara utama iaitu Penempatan, Pembezaan, Jenama atau positioning differentiation and brand (PDB).

Ramai orang salah faham, bila sebut sahaja pemasaran terus dikepala melibatkan penjualan (Selling). Juga ada yang beranggapan pemasaran adalah promosi atau pengiklanan. Ini boleh menyebabkan kehabisan banyak wang kerana tidak jelas maksud sebenar pemasaran.

Terdapat 3 jenis strategi iaitu segmentation, targeting and positioning (stp) dan positioning (penempatan) sebagai intinya.

3 jenis teknik pemasaran pula adalah Differentiation, marketing mix, dan selling (DMS) . Differentiation sebagai intinya.

3 elemen NILAI pula ialah Brand, Service and Process (BSP) Dimana Brand menjadi Intinya.

Positioning + Differentiation + Brand (PDB) ini adalah yang melengkapkan pemasaran. Maka tanggungjawab pemasaran memerlukan tenaga kerja yang banyak dan bijak.

Sekiranya anda berjaya menguasai ke 3x3 pecahan pemasaran diatas, anda mungkin berjaya merungkai strategi terbaik untuk menarik pelanggan anda.

0 comments:

Post a Comment

Print

Powered by Blogger.