Lean merupakan cara pengurusan dengan menjadikan pelanggan sebagai keutamaan dan Menyingkirkan perkara-perkara yang sampah dalam apa yang anda buat berdasarkan Menambah Baik Secara Berterusan dan Hormati Orang Lain
·
Fokus kepada
keberkesanan menyampaikan sesuatu nilai kepada pelanggan anda
·
Menghormati
dan menghubungkan orang ramai
·
Value Stream: Urutan kegiatan
merancang, menghasilkan, dan memberikan barangan yang tertentu atau
perkhidmatan tertentu, dan bersama maklumat, bahan, dan nilai aliran. Dan menyingkirkan perkara-perkara yang
membuang masa.
·
Mengekalkan
Aliran
·
Tarik dari
Sistem
·
Bersungguh-sungguh
untuk kesempurnaan
BIAR PELANGGAN BERITAHU APA
YANG MEREKA NILAI.
Pelanggan
akan mengenalpasti nilai atau nilai ditambah dengan 3 syarat
1.
Saya perlu
ubahsuai produk atau perkhidmatan
2.
Pelanggan
mesti berkehendak untuk membayarnya
3.
Ia mesti
dilakukan dengan betul sejak paling awal.
Sekiranya anda tidak menjumpai
3 kriteria ini, bermaksud apa yang anda sedang buat tidak mempunyai nilai tambah atau Sampah!
SAMPAH! DALAM LEAN
Terdiri daripada 3 bentuk yang
dipanggil dalam bahasa Jepun MURA MURI
MUDA:-
·
Mura - Sampah kepada limitasi kepada kepelbagaian
·
Muri - Sampah kepada perkara terlalu menyusahkan dan menyebabkan kemurungan
manusia, kegagalan peralatan atau sistem.
·
Muda – Terdapat 7 perkara sampah untuk Muda
TRANSPORTATION: adakah terdapat perkara yang
tak bernilai dari segi bahagian, bahan atau informasi semasa pelaksanaan.
WAITING : adakah manusia atau bahagian, sistem atau
kemudahan dalam keadaan ‘keras’ atau menunggu untuk sesuatu kitaran sempurna.
OVERPRODUCTION : adakah anda menghasilkan awal,
cepat atau dalam kuantiti yang banyak berbanding permintaan pelanggan?
DEFECTS : Adakah keputusan proses dalam apa-apa keadaan
menyebabkan pelanggan tidak boleh terima?
INVENTORY : Adakah
anda mempunyai cukup sumber bahan mentah, kerja sedang berjalan ( work in
progress ), atau barang yang habis tanpa meletak nilai padanya.
MOVEMENT : Berapa banyak manusia, peralatan dan barangan
dalam langkah memproses?
EXTRA PROCESSING : Berapa banyak kerja yang
berjaya dilaksan melebihi standard yang ditetapkan pelanggan?
MUDA dikenali
juga sebagai “memutuskan hubungan manusia”.
0 comments:
Post a Comment